dinsdag 13 oktober 2009

Week 4

Ik gebruik dit logboek nog te weinig. Ga ik verbetering in brengen.

Afgelopen zondag heb ik mijn UBSA opdrachten af gekregen op mijn ISA verslag na. Voorheen zat dit me aldoor dwars maar nu kan mijn focus veel meer naar het project aangaan.

About last week:
Naar mijn mening is er veel onduidelijkheid in wat er moet gebeuren. Vorige week hadden we research taken verdeeld maar de resultaten zijn nog erg afwezig. Er is ook geen structuur in hoe we ze afwerken.
Zo moest er voor het weekend een playscenario af zijn. Zelf ben ik domweg vergeten dat ik het zou maken (in verband met een verjaardag en mijn hoofd bij de UBSA). Stom en een fout die ik niet snel weer wil maken.

Naast research taken hadden we ook design taken. Maar dit gaat niet gestroomlijnd. Zo wordt er veel te weinig bij elkaar gezeten en aan het project gewerkt. Er komt verbetering in maar niet snel genoeg. Als ik zelf even afwezig ben bij een meeting dan blijkt dat er eigenlijk bijna niks besproken wordt en moet ik dat achteraf weer allemaal aan kaarten.

Ik vind het niet handig om alleen te designen. Designen doe je samen want je designt, playtest en bedenkt weer oplossingen op de problemen die uit de playtest naar voren komen. Iteratief dus. En dat is het op dit moment niet.

Samen met Martijn doe ik veel level design. Martijn maakt wat in unreal, screencapped het en ik teken het over in PS en plaats de stukken als lagen. Daarna bepalen we dan hoe de speler de route aflegt en wat er moet gebeuren in de ruimtes. Hoe behaalt de speler de doelen en wat kan wel en niet.
Het gevaar is echter dat het level verloop zo lineair wordt op deze methode dat er weinig mogelijkheid is om foute beslissingen te maken. Ik heb dus behoefte aan een meer dynamischer prototype model.

Samen met Martijn en Nicky zijn we vooral de gameplay aan het testen en verder aan het uitwerken. Dit doen we samen. Maar de rest van het team is vaak te afwezig om hier goed onderdeel van uit te maken.

12.10.2009:
Er werd deze dag niet gemeet. Wel heb ik de projectleider even in de gang gesproken. De UBSA blijkt een groot probleem punt te zijn voor 2 leden van het team. Joost moet nog zoiets van 6 taken afronden en Tom 1 grote animatie opdracht. Dit zit het project erg in de weg.
Ik heb de projectleider gevraagd of ie ons op het blog kon duidelijk maken wat er allemaal van hem nog af moet voor de UBSA.

13.10.2009:
Vandaag werd ik op het blog begroet door een stel grote posts van Joost. Hij moet echt nog heel veel doen en draagt daarom de leiding tijdelijk over aan mij. Mijn kamergenoot heeft me eerder dit project al geadviseerd om me juist van de leiding afwezig te houden omdat ik het dit keer niet ben. Maar het kan zo gewoon niet langer.
Verder gaf Tom in een reactie ook nog aan dat hij zelf ook nog druk aan de bak moet voor de UBSA en veel vertraging hier bij ondervind. Dus we kunnen ook niet veel van hem verwachten deze week.

Tja zo ben je opeens weer in de oude rol. En die voelt toch wel goed aan. Ik ben begonnen door te meeten met Martijn en Nicky. Die maken een geirriteerde indruk dat er geen duidelijkheid is wat er moet gebeuren en ze beginnen daar genoeg van te krijgen.
In de meeting hebben we naar het Proof of Concept prototype gekeken en besproken wat er aan veranderd kan worden. Het doet opzich zijn werk maar ik blijf engines als Source een vertekenend beeld vinden geven van het spel. Ik kan begrijpen dat het iemand buiten het project verward. Het is echter niet anders want ik heb nog weinig in XNA gezien. Te weinig.

Verder heb ik het over de deliverables van deze week gehad. Met name de project documentatie. Die blijkt grof achter te lopen. Hier heb ik een post ter notificatie van dit probleem op het blog aangemaakt om het nu echt onder de aandacht te brengen. Verder deadlines gesteld voor de research verslagen. Vandaag gaf Martijn aan dat ie niet goed weet waar ie nou onderzoek naar gedaan heeft. Ik heb em op weg geholpen door aan te wijzen waar hij onderzoek naar heeft gedaan om ons bepaalde ideeën te melden. Dat heeft ie niet zomaar bedacht. Dat gaf wel een goed gevoel dat ik snel op zo'n oplossing kon komen. Want ik heb nu eigenlijk met een behoorlijke crisis situatie te maken voor het project en dat geeft wel de nodige stress.

De hele post is hier te vinden (lijkt me niet handig het hier helemaal weer te beschrijven):
http://design4spacepb.blogspot.com/2009/10/dinsdag-meeting-proof-of-concept-etc.html

Zelf heb ik het design document te doen. Dit gaat echter lastig omdat er toch nog veel onduidelijk is en ik zelf nog problemen met de ( in mijn ogen) gelimiteerde gameplay heb. Een design doc schrijft makkelijk wanneer alles duidelijk is. Wanneer dat niet zo is dan gaat het lastig. Er is ook geen vaste template voor dus ik moet vaak het wiel opnieuw uitvinden. Uiteindelijk blijkt het het best te gaan als ik het eerst zelf even uit een zet voor ik een andere methode ga gebruiken van iemand anders. Een leerpunt voor mezelf dus.

Het design document en het scenario loopt achter op schema maar ik wil het voor morgen echt afmaken. Morgen om 10.00 gaan we de presentatie voor de begeleiding in orde maken. Naast de proof moeten we het toch een beetje presenteren. Hoe dit verder gaat is van de Projectleider erg onduidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten